voor afmetingen, materialen en gebruikte hoeveelheden, zie het lijstje onderaan

 

met behulp hiervan maakte ik een heel stel limografenhet hangt aan een lijn en droogt glanzend op
invisibletextandallshouldnotbenecessarybutjustincaseyouneverknow
je kunt (in plaats van deze wat omslachtige manier door middel van frezen) er natuurlijk ook voor kiezen om de hoeken van het 'venster' uit te boren en die al figuurzagend te verbinden - hoewel dat bij de derde limograaf al écht niet leuk meer is - kiezen voor een dekoupeerzaag kan natuurlijk ook, maar dat zou ikzelf nooit doen van­wege de lompe hoeveelheid splinters die dat aan de bovenzijde oplevert (en daarbij maakt het nauwelijks uit hoe sekuur je werkt).
een passend deksel om inkt in uit te rollenin dit raam heb ik alle limografen gespannen, scheelt een hoop kramp
invisibletextandallshouldnotbenecessarybutjustincaseyouneverknow
de latjes op het deksel annex inktverdeelbak links vallen natuurlijk binnen de randen van het gaasvenster - de gaten in de deksels op de foto's hieronder vallen om de bolle koppen van de schroeven in de scharnierdelen op de limograaframen - voor het opspanraam (hierboven rechts) verwijs ik je naar een andere pagina.

Voor de manier waarop je het gaas aan het zeefraam zélf hecht, kun je het beste in grote lijnen de gebruiks­aanwijzing van de zelfbouw-limograaf volgen, vanaf hier ongeveer - als je gaas goed voorgespannen is, hoef je niet per se precies dezelfde methode te volgen, bezuinig in ieder geval niet op nietjes, klop ze zachtjes aan en lak zorgvuldig af (in de buitenlucht, ja) - éérst goed laten drogen voor je de buitenranden schoonsnijdt om te voorkomen dat het gaas zich naar binnen losscheurt (het staat waarschijnlijk heel wat strakker dan wanneer je geen opspanapparaat had gebruikt).
de scharnieren zijn expres een beetje scheef vastgezethet bovenblad van de kar is het onderblad van de limo
invisibletextandallshouldnotbenecessarybutjustincaseyouneverknow
de onderplaat (om het te bedrukken materiaal op te leggen) is het tafelblad, waarop in het midden de schar­nier­latten en rolhouders bevestigd werden - een apart onderblad per limograaf is natuurlijk wel mogelijk, maar was in mijn eerste mobiele opstelling niet erg wenselijk - de foto hieronder toont een uitvoering daarvan - dat de limograaf lijkt te zweven boven zijn bed, ligt aan de afsprong (het is géén fotomontage, de vreemd harde schaduwen komen van de flitser, in het linker scharnier zit trouwens geen pen, zie ik nu - die kan ik beter wél aanbrengen voor ik ermee ga werken, om ongelukjes en versnelde slijtage te voorkomen).
limograaf met eigen onderblad

inmiddels zijn alle limografen wél voorzien van hun eigen 'vaste' onderblad (omdat regelmatig gebruik gemaakt wordt van ander vervoer, in verband met een wat grotere afstand dan op een prettige en binnen redelijke tijd af te leggen is met de bakfiets, waarbij geen ruimte is om naast de noodzakelijke materialen ook de aangepaste tafels nog mee te nemen).

bouwlijst in onderdelen

wat je daarnaast ge- en verbruikt


invisibletextandallshouldnotbenecessarybutjustincaseyouneverknow