Krijtpikeersel vs primaton: het grondpapier van de pikeerfoelie wordt door en door nat gemaakt, hetgeen uitzetting veroorzaakt, het reliëf wordt aangebracht, het geheel droogt, en krimpt en dus treden er afmetingsverschillen op (het in de legger aangebrachte reliëf is kleiner dan de druk die er oorspronkelijk op is aangebracht), die vooral bij grote clichés storend kunnen zijn. Primaton wordt droog verwerkt: een afdruk wordt gemaakt op gesatineerd papier; op de natte afdruk wordt zo gelijkmatig mogelijk primatonpoeder aangebracht, de gaatjes tussen de poederkorrels met ander poeder opgevuld, het geheel wordt verhit, het poeder smelt en vormt een harde, homogene reliëflaag op het papier (dat bij het verhitten enigszins kan krimpen, te voorkomen door het papier reeds voor het bedrukken te verwarmen). Het primatonpikeersel blijft echter altijd een korrelig oppervlak houden tegen een zeer glad krijtpikeerseloppervlak; verder is de dikte van het reliëf niet altijd korrekt (een dikkere laag bij grijze dan bij zwarte vlakken is niet zoals het hoort; bij goed aangebracht krijtpikeersel is het afwijkingspercentage veel geringer. Een onmiskenbaar voordeel van primaton is dat je er zeer snel mee kunt werken.