affiche 12

foto bloeiende bomen

foto bloeiende bomen

30 juni 1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

inzicht in zicht ?

sloop de bomen in de van limburg stirum,
en plant snel een kantorenflat,
want ... waar is uitzicht
beter dan uit zicht ?

(het gebeurde recht voor de deur van mijn ouderlijk huis:)
"   Milieuramp
      Met afschuw zien de bewoners van de Van Limburg Stirumlaan hoe de bomen voor hun huizen worden gerooid. De bomen, in deze zonnige lentedagen volop in bloei, zijn op een hoop gegooid. Met tranen in de ogen vertellen de de bewoners hoe hun woonwijk geweld word aangedaan. Voor hen is het een echte milieuramp. Het nieuws dat er in het plantsoen tegenover hun huizen een kantorencomplex komt, had eerder al grote verontrusting teweeggebracht*.
      Niemand zal bloeiende bomen rooien als daarvoor niet een goede reden is, maar het moment voor de operatie is uitermate ongelukkig gekozen." (uit: Het Nieuwsblad, donderdag 28 april 1988, pag 3, rechtsboven, rubriek 'Frappant')

      * de gemeente had tijdens een buurtvergadering hierover beloofd dat er geen enkele boom zou worden verwijderd, alleen het lage struikgewas, zijn sierpruimen ineens struiken geworden?

dit affiche werd begin mei al, geplastificeerd, op een van de resterende bomen bevestigd met nietjes ... wat er verder ook werd gesloopt, het affiche werd door de bouwvakkers (solidariteit met de buurt?) met rust gelaten, tot een of twee dagen voor de opening een van de 'bovenbazen' het van de boom scheurde, waarbij hij in zijn vingers sneed (mijn jongere broer zag het gebeuren), net goed ... affiche 13

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

waar moet ana haar gram halen, als zij pest of koloet heeft, en wie loog?
o, digi, wat een taal kraam je.

taalgrapjes en andere crypto-intellectualiteiten, dat is een aardige samenvatting.

vanaf affiche nr. 11 (eerste hierboven) is de afbeelding een reliëfdruk, kartondruk, ingerold via een sjabloonvenster. affiche 14

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

hoe't naa is?
náá is't geweldig, kaaj-koel baos, mar giester waar't el-len-de, 'tis ammol ellende: me zèn gewôôn dertig jaor trug in de tèèd ...
(zeej d'n norbert)

da's nou tilburgs, en dat terwijl norbert geen woord tilburgs kent; er staat het volgende: hoe het nu is? nu is het geweldig, kei-cool baas, maar gisteren was het ellende, het is een en al ellende: we zijn gewoon dertig jaar terug in de tijd ... (zei norbert). affiche 15

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

ben ik nèt twee minuut binnen, zegt louis: als ik jou was, zou ik naar m'n bed gaan ... je ziet er de laatste tijd zó slecht uit.
leuk hoor, even spoelen
mo
weet je 't al? mo en jo, eindelijk toegegeven!
affiche 16

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

had ian-bijdehand naast de éérste kruisweg gestaan, dan had ie niet geholpen met het dragen van het kruis:
"nee kris, dat is jouw weg, daar heb je je hele leven naar toegewerkt ..."
ad jeu
affiche 17

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

ik zeg maar zo, zei frans,
niets zeggen getuigt van een
voortreffelijke taalbeheersing.
affiche 18

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

ach ja, mompelde thony voor zich uit,
starend, wijs kijken kan een stoel ook ...
als-ie dat maar zou willen, tòch?
affiche 19

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

hé mek, wil je dat statement even formatten, anders kan ik 't niet readen.
o, valt dat zo niet te runnen?
nee, en dan is het nog maar de vraag of 't na 't repaginaten wel 't saven waard is ...
-der kompjoekol-

in 1988 is dat een heleboel computer bij elkaar, en vooral door elkaar, dos, mac en atari, als ik goed ben ingelicht (ik kende die apparaten toen alleen van zien) ... kortom, compu-kolder. affiche 20

1988, de spoel, tilburg

spoelt u maar

zou het inkomen van flubbers ècht zoveel hoger moeten zijn dan dat van bijvoorbeeld ... de putjesschepper, of de kassière in de supermarkt?
nee, eerder andersom:
de putjesschepper werkt aan verbetering van het milieu en de kassière houdt netjes haar inkomsten en uitgaven bij.

de afbeelding laat duidelijk een manifeste politieke storm in een glas water zien.